Marcin Samek

Komunikacja marketingowa to nie sztuka dla sztuki. To sztuka użytkowa. Tak, reklama jest sztuką, czyli immanentną częścią kultury, współtworzącą ją, ale też bazującą mocno na jej kodach. Powinna być intrygująca, unikatowa, estetyczna oraz prowadzić do zmiany, wyznaczać trendy. Ale jest jednak sztuką użytkową, a w związku z tym o jej wartości świadczy efekt, który przynosi. Nie tworzymy jej tylko po to, aby bawiła czy cieszyła oko. Mamy zawsze konkretny cel do osiągnięcia. Stworzenie takiego „użytkowego arcydzieła” wymaga wiedzy, kreatywności, a często odwagi. Po pierwsze jednak – wymaga współpracy, umiejętności łączenia różnych ludzi i różnych perspektyw. Nie ma innej drogi.

Jestem strategiem z ponad 17-letnim doświadczeniem w tworzeniu strategii marketingowych i komunikacyjnych. Doświadczenie zdobywałem w kilku agencjach reklamowych, poczynając od rodzimych firm, chociażby Agencji Reklamowej S4, przez HAVAS Worldgroup Warsaw (dawniej EURO RSCG), na McCann Worldgroup skończywszy. Obecnie jestem dyrektorem działu strategii i social media właśnie w warszawskim oddziale McCann Worldgroup. Przez te kilkanaście lat pracowałem dla wielu wspaniałych marek, takich jak chociażby Mastercard, IKEA, Bank Pekao SA, KFC, Książęce, Lech, Coca-Cola, Wyborowa, Delicje, Peugeot czy Samsung. Ramię w ramię z zespołami marketingowymi klientów tworzyliśmy ciekawe i efektywne kampanie. Zdarzały się oczywiście też mniej udane projekty, które mają tę zaletę, że wiele można się nauczyć na ich podstawie. Na pewno poświęcimy im sporo czasu podczas zajęć. Poza tym, że na co dzień pracuję w agencji, jestem także wykładowcą w Szkole Strategii Marki SAR, miałem też przyjemność być prelegentem podczas różnych konferencji branżowych, m.in. Kongresu Badawczego PTBRiO, CMO Summit czy Effie Talks. No właśnie, Effie. Wraz z moim zespołem zdobyliśmy niejedną statuetkę (w tym „złoto” dla kampanii Permenu), a ja sam miałem zaszczyt być kilkukrotnie jurorem konkursu, a także przewodniczącym grupy jurorskiej w Effie 2019 r. Jestem absolwentem filozofii i socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Wierzę, że marki mają do odegrania znaczącą rolę zarówno w życiu ludzi – jak i szerzej – w całym społeczeństwie. Tak, marki mogą być agentami zmiany i pozytywnie wpływać na nasze otoczenie. Kiedy spojrzymy z takiej perspektywy na to, co robimy na co dzień, nasze działania zyskują zdecydowanie większe znaczenie. I dlatego tak ważne jest, aby współpracować, łączyć rożne punkty widzenia i różne kompetencje, czyniąc przez to nasz rodzimy marketing efektywniejszym oraz bardziej znaczącym. Program MBS by Effie daje tę wielką szansę, więc cieszę się, że mogę w nim uczestniczyć.